متطلبات تحقيق التميز المؤسسي بمدارس التعليم الأساسي في ضوء معايير الجودة الشاملة Requirements for achieving institutional excellence in primary education schools in light of comprehensive quality standards

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم التخطيط الاجتماعى المعهد العالى للخدمة الإجتماعية بدمنهور

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحديد متطلبات تحقيق التميز المؤسسى بمدارس التعليم الأساسي في ضوء معايير الجودة الشاملة على أبعاد المتطلبات المعرفية ، المهارية ، القيادية ، و الخدمية ، طبقت الدراسة على مدارس التعليم الأساسي التابعة لإدارة دسوق التعليمية ، وعددها (27) مدرسة ، واستخدمت منهج المسح الاجتماعى الشامل للأخصائيين الإجتماعيين العاملين بمدارس التعليم الأساسي (المرحلتين الإبتدائية والإعدادية) وعددهم (65) أخصائي اجتماعي. توصلت نتائجها إلى أن مستوي متطلبات التميز المؤسسي اللازمة للأخصائيين الإجتماعين بمدارس التعليم الأساسي جاءت بمستوي متوسط و أن هناك العديد من معوقات التى تحول دون تحقيق التميز المؤسسى للأخصائي الإجتماعي بمدارس التعليم الأساسي.

الكلمات المفتاحية : التميز المؤسسي ، التعليم الأساسي ، المعايير ، الجودة الشاملة .

Abstract

The study aimed to identify the requirements for achieving institutional excellence in basic education schools within the framework of comprehensive quality standards including the dimensions of cognitive, skill, leadership, and service requirements. The study was applied to (27) basic education schools affiliated with the Desouk Education Administration. A comprehensive social survey approach was used for (65) social workers working in basic education schools (primary and preparatory stages). The results showed that the level of institutional excellence requirements for social workers in basic education schools was average, and that there were many obstacles preventing social workers from achieving institutional excellence in basic education schools.

Keywords: Institutional excellence, basic education, standards, comprehensive quality.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية